Podpowiem Ci jak przeprowadzić rekrutację i uniknąć podstawowych błędów.

 


Najczęściej w małej firmie rekrutację przeprowadza szef, który często zajmuje się firmom od A do Z.

Z punktu widzenia, niejednego kandydata zaproszenie na rozmowę do małej firmy daje możliwość większego rozwoju.

Nie oszukujmy się praca w korporacji nie jest dla każdego.


 

Dla niektórych możliwość aktywnego uczestniczenia w budowaniu firmy oraz świadomość swoich działań, jest bardziej satysfakcjonująca. Osoby te, w mniejszej organizacji będą czuły się lepiej, a jak wiemy zadowolony pracownik lepiej pracuje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od czego rozpocząć proces rekrutacji? 

 

Bez względu na jakie stanowisko poszukujesz pracownika, zasady rekrutacji zwykle mają podobny szkielet. 

 

 

Krok 1. Ogłoszenie i publikacja 

 

 

Polecam już na samym początku, zainwestować czas w odpowiednie przygotowanie, co znacznie zwiększy szanse na znalezienie odpowiedniego pracownika. Zadbaj, aby było czytelne, jasne i zrozumiałe w myśl zasady " jak Cię widzą tak Cię piszą". 

Od początku, dajesz znak kogo poszukujesz oraz będziesz miał możliwość otrzymania konkretnych odpowiedzi.

Ważne, aby ogłoszenie zawierało najistotniejsze informacje dla pracownika. Nie należy pomijać składowych elementów dotyczących oferowanej pracy.

 

Takie zatajenie po pierwsze źle wpływa na Twój wizerunek, po drugie stracisz czas na rozmowy z kandydatem, który niekoniecznie będzie zainteresowany „nowymi” warunkami.

 

Warto pamiętać, że z punktu widzenia osoby ubiegającej się o zatrudnienie, kluczowymi elementami ogłoszenia są:

 

specyfika i rodzaj pracy

wynagrodzenie i benefity pozapłacowe

zakres obowiązków

wymagane kwalifikacje i umiejętności

miejsce wykonywania pracy

 

Zarówno treść ogłoszenia, jak i miejsce jego zamieszczenia jest ogromnie ważne.

 

Dzisiejszy rynek daje ogromny wachlarz portali ogłoszeniowych, zaczynając od całkowicie darmowych jak i tych płatnych.

Na początek możesz skorzystać z bezpłatnych możliwości, chociażby ze względu na rozeznanie z obecnym rynkiem pracowników.

 

Kolejną możliwością jest ogłoszenie na lokalnych portalach w grupach społecznościowych.

Co zyskasz w ten sposób? Po pierwsze trafisz do grupy docelowej, która jednocześnie działa w Twoim rewirze.

 

Któż z nas nie marzy o pracy blisko miejsca zamieszkania ??

 

Możesz również skorzystać z poczty pantoflowej. Niejednokrotnie wśród znajomych otrzymasz polecenie osoby godnej zaufania. Jest to bardzo tradycyjne i funkcjonujące podejście istniejące od dawien dawna.

 

Jak widzisz sposobów jest bardzo dużo, przedstawiłam Ci te, które cieszą się największą popularnością.

 

 

Krok 2. Selekcja nadesłanych CV i listów motywacyjnych

 

 

Krok 1 już za Tobą, dokumenty aplikacyjne zaczynają spływać, Twój entuzjazm rośnie.

Właśnie rozpoczyna się kolejny ważny etap rekrutacji, zapoznanie z kandydatami.

 

Polecam, aby w pierwszej kolejności skupić się na gronie osób, które według Ciebie wpisują się najbardziej w politykę Twojej firmy. Co dokładnie mam na myśli?

 

Posiadają odpowiednie wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz wzbudzają Twoje zaufanie.

Jak wiadomo CV jest wizytówką każdego Kandydata. 

 

Często masz jedynie chwilę, by rzucić okiem na nadesłane życiorysy. W tym czasie musisz podjąć decyzję o dopuszczeniu kandydata do kolejnego etapu, czyli rozmowy rekrutacyjnej.

 

Dobrze, aby jego układ zachęcał Cię do późniejszej rozmowy. Ktoś może powiedzieć, że wygląd dokumentów aplikacyjnych się nie liczy. Zgodzę się, nie chodzi o to, aby CV było kolorowanką z diamentami.

 

Ma wzbudzać w Tobie pozytywne wrażenie, przykuwać uwagę, a przede wszystkim masz dostrzec zaangażowanie potencjalnego kandydata.

 

Analizując dokumenty aplikacyjne, warto również zwrócić uwagę na miejsce zamieszkania kandydata, posiadane umiejętności, ukończone kursy czy szkolenia.

 

Osobiście zwracam również uwagę na tytuł zapisanego CV oraz adres e mail. Wiem detale, ale z mojego punktu widzenia bardzo istotne.

 

Krok 3. Rozmowa kwalifikacyjna

 

 

Kolejnym punktem rekrutacji jest rozmowa kwalifikacyjna. Dokonałeś wstępnej selekcji kandydatów i zaprosiłeś tych najlepszych z którymi planujesz nawiązać współpracę.

Spotkanie będzie wymagało od Ciebie profesjonalnego wkładu i przygotowania, abyś i Ty mógł dać się poznać jako ten wymarzony szef. 

 

Dlaczego?

Ponieważ stopa bezrobocia w lutym 2020 r. wyniosła 5,5 proc. o czym poinformowała wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Alina Nowak. Podkreśliła, również fakt, że od 1991 r. nigdy wskaźnik bezrobocia rejestrowanego w lutym nie był tak niski. Co oznacza, że mamy rynek  pracownika, o którego również będziesz musiał zawalczyć. 

 

Przed każdą rozmową zapoznaj się ponownie z CV kandydata. Zwłaszcza jeżeli planujesz kilka spotkań w danym dniu, warto uporządkować dokumenty. Przygotuj się do krótkiego przedstawienia Twojej firmy i obowiązków na stanowisko na które rekrutujesz.

Wcześniej zastanów się czego chcesz się dowiedzieć, możesz przygotować również listę najważniejszych pytań.

 

Z doświadczenia wiem, że dobrym nawykiem jest robienie notatek ze spotkania, jak wiemy pamięć bywa ulotna.

 

Dzięki zapiskom, które sporządzisz podczas spotkania możesz wrócić później do ciekawej odpowiedzi, która wzbudziła Twoje zainteresowanie.

 

Jak rozpocząć?

 

Przede wszystkim powinieneś przywitać się z kandydatem. Większość kandydatów na rozmowie jest zestresowanych w większym czy mniejszym stopniu. Warto przełamać tę napiętą atmosferę, zaproponować coś do picia, zapytać o coś niezwiązanego z rekrutacją. Jeżeli zależy Ci na poznaniu człowieka, zadabaj o przyjazną atmosferę, postaraj się obniżyć stres u swojego rozmówcy.

Rozmowa powinna odbyć się w odpowiednich warunkach może to być pusty pokój lub salka. Okaż również szacunek, wycisz telefon, wykorzystaj czas i skup się na rozmowie.

 

Jakie pytania zadać?

 

Zadawanie właściwych pytań w odpowiedni sposób to bez wątpienia najważniejsza umiejętność rekrutera.

Dlaczego? Ponieważ pozwali Ci na zgromadzenie informacji o kandydacie. I to z najlepszego źródła – bo od samego kandydata.

Przede wszystkim zadawaj pytania dotyczące doświadczenia, przebiegu kariery zawodowej oraz kompetencji.

Warto zadawać pytania otwarte, czyli takie, dzięki którym rozmówca może rozwinąć swoją odpowiedź. 

 

 

Co Pana/Panią wyróżnia spośród innych kandydatów o podobnym wykształceniu i doświadczeniu zawodowym?

 

 

 

Kiedy już prowadzisz rozmowę z wartościowym pracownikiem, odpowiadają Ci jego doświadczenia i kompetencje.

 

Jesteś przekonany, że jego obecność pomoże Ci rozwinąć Twój binzes, nie możesz tego zmarnować.

 

Pod koniec rozmowy, daj możliwość kandydatowi na zadanie własnych pytań. Dzięki temu będziesz miał możliwość ponownego zaprezentowania siebie, jak i wybadaniu zaangażowania kandydata.

 

Przedstaw mu korzyści jakie odniesie z pracy dla Ciebie.

Ważne, aby Twoje odpowiedzi pokrywały się z prawdą. Nie należy obiecywać „złotych gór”, gdy wiesz, że nie będziesz mógł sprostać tym obietnicom.

 

Na koniec poinformuj o etapach rekrutacji.

 

Jako rekruter, poinformuj swojego rozmówcę o kolejnych etapach rekrutacji. Pomysły dotyczące kolejnego etapu są różne może to być zadanie rekrutacyjne, kolejna rozmowa, czy dzień próbny.

 

 

Ważne, aby każdy kandydat otrzymał informację o etapach ( jeżeli takie planujesz) jak i o wynikach rekrutacji.

 

 

Profesjonalne podejście do ludzi, wymaga od Ciebie kontaktu telefonicznego lub napisania e mail. Jeżeli wynik rozmowy jest negatywny nie bój się o tym powiedzieć. Dziś jest on negatywny co nie oznacza, że w przyszłości Twoje drogi z niedoszłym pracownikiem się nie połączą.

 

Czy to na stopie szef pracownik, czy wręcz odwrotnie To Ty staniesz się zależny od pracownika.

Życie pisze różne scenariusze, a sposób w jaki traktujesz przyszłego pracownika mówi, też pośrednio jak traktujesz ludzi.

Zachęcam zatem do udzielania informacji.

 

 

Krok 4. Wybór pracownika

 

Po przeanalizowaniu dokumentów aplikacyjnych, odbyciu kilu lub kilkunastu rozmów, zadaniu trudnych pytań, następuje moment wyboru?

 

Nie ma złotego środka i nie powiem Ci który kandydat będzie najlepszy.

Oczywiście musisz, wiedzieć kogo szukasz i czy osoba z którą rozmawiałeś „ma to coś”.

 

Zależy Ci na zatrudnieniu pracownika zaangażowanego w życie firmy, aby razem z Tobą tworzył przyszłość Twojej marki.

 

Ma cechować się pozytywną energią, zapałem do pracy i taka, która pnie się dążąc do osiągnięcia czegoś w życiu.

Jak wybrać najbardziej optymalnego pracownika spośród tych, z którymi rozmawiałeś?

 

Czasem warto po prostu zdać się na intuicję i wybrać osobę, która jest najbardziej zainteresowana pracą i którą polubiliśmy.

Przede wszystkim musisz posiadać informację, co motywację do pracy przyszłego pracownika, czego oczekuje ze współpracy z Tobą, jakie jest jego wizja kariery.

 

Przyszły pracownik powinien też otrzymać od Ciebie jasny przekaz czym będzie się zajmować, jak wygląda ścieżka kariery, oraz jaki jest plan pracy.

 

Warto, aby zapewnić komfort i jasno określić czas pracy i rodzaj obowiązków. Współpraca długofalowa wbrew pozorom korzystnie wpływa na motywację i zaangażowanie w pracę.

 

W momencie pozytywnej akceptacji przez obie strony powyższych warunków, pozostaje podpisanie umowy i podjęcie współpracy.

 

 

 

Proces rekrutacji nie jest prosty, nie mam co do tego wątpliwości. Wymaga sporo czasu i kwalifikacji zarówno od kandydata jak i pracodawcy.

 

Może również się okazać, że pomimo wyboru najlepszego z aplikujących, proces rekrutacji będzie trzeba powtórzyć.

Tak jak wspomniałam nie ma złotego środka, a wszystko „wyjdzie w praniu”.

 

Warto jednak pamiętać, że im skrupulatniej przeprowadzisz rekrutację, tym masz większe szanse na zatrudnienie właściwej osoby, na właściwym miejscu.

 

Powodzenia!

 

Warto pamiętać, że inwestycja w Klienta zaczyna się właśnie od inwestycji w pracownika.

 Niemalże w każdej firmie przychodzi taki moment, w którym niezbędnym jest zatrudnienie nowego pracownika.  Proces rekrutacji  to proces, który wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania.

 Skuteczna rekrutacja w małej firmie, jak ją przeprowadzić?

 

 

Niemalże w każdej firmie przychodzi taki moment, w którym niezbędnym jest zatrudnienie nowego pracownika.

Proces rekrutacji  to proces, który wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania.

 

To właśnie dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, masz możliwość wyboru najlepszego kandydata, co w efekcie końcowym sprowadza się do oszczędności pieniędzy. Rekrutacja w mikro- i małych przedsiębiorstwach różni się od tej w korporacji.

 

Pierwsze skojarzenie, które się nasuwa, mniej formalizmu, luźniejsza atmosfera i najczęściej jeden etap.

Właśnie dla mikro- i małych przedsiębiorstw skutki złego wyboru pracownika mogą być najbardziej dotkliwe.

 

 

Podpowiem Ci jak przeprowadzić rekrutację i uniknąć podstawowych błędów.

 


Najczęściej w małej firmie rekrutację przeprowadza szef, który często zajmuje się firmom od A do Z.

Z punktu widzenia, niejednego kandydata zaproszenie na rozmowę do małej firmy daje możliwość większego rozwoju.

Nie oszukujmy się praca w korporacji nie jest dla każdego.

 

Jestem wirtualną asystentką co oznacza, że zrealizuje zadania na które nie masz czasu, dając Ci przestrzeń do działania.

Paulina Markowska-Konarczyk

 

Asystentka w Twoim Biznesie

601-232-788

biuro@asystentkawtwoimbiznesie.pl

 

ul.Wandy Rutkiewicz 14

62-030 Luboń

 

Polityka prywatności

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!